22 sie 2010

OPinia p. Izabeli Fietkiewicz-Paszek na temat wiersza "Myśli o kinie, czyl mgliste pojęcie o upojnym erotyku" Tomasza Zawadzkiego




"Myśli o kinie, czyli mgliste pojęcie o upojnym erotyku" -Tomasz Zawadzki

mgła na wyciągnięcie dłoni



rozlewa malibu

opadając odsłania krople

wina na brzegu kielicha

unosząc upaja oczy

widokiem sosny

Opinia:



Zgrabnie, lekko, calkiem sprawnie, bez fajerwerków, ale i bez zarzutu. Dwuznaczność "winy na brzegu kielicha", która w innym czytaniu staje sie "kroplami wina", stanowi dla mnie, czytelnika, oś tej miniaturki.

2 komentarze:

  1. Pani Izo dziękuję za opinię. W wersji ostatecznej pozwoliłem sobie jeszcze zmienić przedostatni wers tej hybrydy wiersza. Tak go widzę w wersji ostatecznej:

    mgła na wyciągnięcie dłoni
    rozlewa malibu
    opadając odsłania krople
    wina na brzegu kielicha
    w uniesieniach upaja oczy
    widokiem sosny

    Zgadzam się w pełni z Pani teorią o prostocie wiersza w kontekście słownym. Nie posiadam niestety daru władania wyrafinowanym słowem, co próbuję nadrobić pomysłem i budową wierszy. Tu faktycznie może nawet nie dwu, ale wieloznaczność, którą wplotłem we wszystkie wersy, nie tylko ten z winą, czy winem, ale również praktycznie w każdy inny np: "mgła na wyciągnięcie dłoni rozlewa malibu".Cóż chciałem osiągnąć w tych dwóch wersach? Po pierwsze jakiś opis natury, czyli ukazanie gęstej mgły. Po drugie, tu już liczę spostrzegawczość czytelnika, mamy wyciągnięcie dłoni rozlewające malibu, które to możemy odebrać dosłownie jak i w przenośni co daje nam trzeci wątek, wpleciony w te dwa wersy jak i później w cały wiersz zbudowany głownie na jakimś tam moim pomyśle, w którym jako najbardziej pomocne wykorzystałem przeżutnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Panie Tomku, "prostota" (choć to złe słowo chyba) nie jest wadą, a już na pewno nie w tym przypadku i - paradoksalnie - dobrze sprawdza się w służbie wyrafinowaniu:)
    ps.
    Dwu/wielo-wątkowość jest odczuwalna w wielu miejscach (zapewniam), przywołałam jedynie tę frazę, które w moim odbiorze jest dla "konstytucji" tego wiersza najważniejsza.

    OdpowiedzUsuń