"Wyspa tajemnic /na podst. filmu Martina Scorsese/" - Tomasz Zawadzki
szkielet nie może odejść
w bloku B zostały jeszcze buty
ludzie duchy
opętani lękiem
przykuci do miejsca
wypatrujący z nadzieją
jednej chwili poczytalności
pośród pozostałych złudzeń
V symfonia Mahlera
wywołuje napięcie
wstrząsające
obrazy kolejno wyławianych
odsłaniają listę nieobecności
światło latarni
(w)puszcza okiem
wwierca się w mózg
poddając lobotomii
Opinia:
Nie znam tego filmu Scorsese, więc trudno mi się odnieść do tego związku, który tu być może coś więcej by mi wyjaśniał. Temat obozowy – to pewne! Nieźle zrealizowany. W każdym razie ten wiersz jest bardziej komunikatywny niż poprzedni, jego „świat przedstawiony” jest tu bardziej realny, namacalny i bardziej odnosi się do naszej wiedzy (historycznej) i związanej z nią refleksji. W poezji polskiej „tematyka oświęcimska” ma ogromną i wielką tradycję i dorobek (choćby Borowski), wiec nie powiem, żeby na tym tle Pan Tomek olśnił mnie czymś szczególnym, jednak doceniam to, że umiał tu być bardziej komunikatywny niż bywa – czyli że potrafi.
Dziękuje za komentarz. Zauważył Pan temat obozowy. Faktycznie jest takowy w tym wierszu jako jedna z jego warstw. Dlaczego mówię o tym temacie jako warstwie. Otóż patrząc na treść tylko z punktu tego jednego tematu sam bym powiedział, że wiersz jest banalnie zrealizowany. Wiele wersów chociażby takich jak te :
OdpowiedzUsuń"wywołuje napięcie
wstrząsające
obrazy kolejno wyławianych"
należałoby uznać za mało poetyckie.
Jednak formą wiersza postanowiłem połączyć kilka tematów, stąd tak naprawdę w celu pełnego odkrycia wiersza konieczne jest zapoznanie się ze źródłem inspiracji. Wspomniana tematyka obozowa, która nasuwa się na pierwszy rzut oka jest w przypadku tego wiersza wynikiem chronologicznego zapisu obrazu filmu,który opowiada tak naprawdę o fobiach ludzkich. Przyglądając się uważniej strofie 2 i 4 powinien wyłonić nam się obraz takich osób. Strofy 1 i 3 bardziej nawiązują już do filmu i użyłem ich głównie jako spójników do uzyskania zamierzonego efektu.